Nuk kam ndermënd të bëj një vështrim historik,as të sjell kujtimet e mia,po vetëm tu pyes :e njihni këngen e ZAGORITEVE?
Këngët e tyre ,një minierë. Një pjesë e vogël pasurie! Ajo është si pjesë e kulturës së tyre sepse kënga të hap zëmrën,kënga të çliron,kenga polifonike i bashkon njerëzit.Këndojnë zagoritet dhe përpiqen të bëjnë diçka të mënçur e të bukur.
Ky truall poetik shpjegon dhe përmasat e gjera të një shpirti fisnik.
Kujtojnë, CAJUPI në martesen e ILIA DILO SHEPERIT , nisi këngën :
“ DIL , MOJ DIL A PO S’TE LENE”/
Sos je Yll,sos je Hënë/ …” qysh sa u bë gati të dilte nusja nga shtepia e saj,e ARISTIDH RUCIT , dhe e vazhdoi labçen me atë zë aq të bukur ..deri sa mbriti lart , te shtëpia DILO .Mbahej mënd dhe vallja në lëmë , e SAVES nuse :
“ Ti me penë unë me zanat
Pa na i bërë qerpiku fap
Do ta ngrëmë shtëpinë lart..” – C’mund të kishte ënderr më tepër një zagorite,nje sheperjote,veç “ngritjes së shtëpisë lart”,kur gjithë njerëzit jane te barabartë para ZOTIT ? Ngrihen lart ato familje solide që dallojnë nga virtytet,VIRTYTET SHQIPTARE-jo nga pasuria dhe pozita- Ndaj jepet dhe mesazhi për t’u mos u kursyer asgjë për vëndin, për Shqipërinë.
Kam qënë kudo në jug më thoshte një i moshuar nga Skrapari(M. K.),xhandar aso kohe – po,kënga që bëhej në Sheper,asgjëkundi ! Si tani më vjen në në vesh :
“ MOJ HARBI E LARE ERGJENDE
HASMIT I TREGON KUVENDE….”
I thosh këto vargje etj. si këto e dukej sikur jetonte këtë komunikate burrerore
Asgjë s’mund t’u japë një kënaqësi të njëjtë zagoriteve me këngën..
Në këto anë njeriu , që këndon nuk mund të jetë kurrë i njëjtë me atë që nuk hap gojë,qoftë ky dhe njeri i muzikës. Me këngë rigjëjnë veten,në gëzime dhe vuajtjet e tyre,me të vertetën e tyre!
“Baba me se rriten djemte ?
Ashtu si jam rritur vetë
Me lakra dhe me lëpjetë..”
Dhe mërzitë zbuten me këngë,gëzimi zmadhohet , “para se të fitosh mbi atë që s’të do,duhet të fitosh -të mundish vet-vehten”-thonë në zagorie.
Dhe,në se ndonjë zagorit ndjehet i vetem,nuk ka shok më të mirë se kënga që mund ta këndoje ngadalë me vete.I dëgjon kur ja thonë këngës dhe, para syve të del një pjesë e kësaj trashgimnie kulturale.” O Ili, Illi i YLLTE !
Gjithëve u hape Sytë
U dhe gjithë mirësitë
Gjuhes SHQIPE Gramatike “ …
…thotë kështu poeti popullor edhe pse çvarrosur ILIA DILO SHEPERI prej asaj kaste, që asnjë nivel dhune nuk ish i tepëtë për të … Jep këtë mesazh ,Areti Paraveli, pa ja bërë syri tërr ! dhe, një krenari të dyfishtë ndjen për :euriditin dhe mësuesin e Shqipërisë. Streh ka ZOTIN zagoritja , jeton sikur qielli të ish në tokë për këtë Madheri Shqiptare,që shkriu tërë jetën e tij për Atdhe , punoi sikur nuk i nevojiteshin para.Për këtë arësye e gatëshme për të hedhur tutje nikotinën e shpirtit – z ë m ë r i m i n –e ti japë fund armiqësisë,por kurrë vëndit ku e varrosën atë.
… . Në këngë,vetëm dëshira për jetë dinjitoze lind përfytyrimie të tilla në këtë ngjitje drejt qiellit.
:”Dolla një ditë në mal
moj syzezë!
Të gjeçë tek korrje bar
shkronjë e zezë!”...
Tablloja e punës e pjellave të Dhëmbelit e plotë nëpërmjet kësaj shetitje imagjinare. Ndihet këtu shkathësia e “sy-zezës” zagorite që karakterizohet nga refreni i mrekullushem”Shkronjë e Zezë”! sintezë e vyrtyteve të saj.”Shkronjë Zezë “si ne libër,po,në librin e madh të jetës,ku mund të lexohet ,mësohet prej “sy-zezëzës “,si kapërcehen veshtirësitë e pengesat pa peshuar ne to.Kënaqësi,që dhe vetë e shprehnin atje në pllajen eDhembelit duke korrur bar e duke kënduar Ika,Zoica ,Fotinia e tërë ai koll në Krëhër..nxiton duart sa më shpejt,që në fund të plotësojë tere gezim dhe barrën me bar të shoqes mbetur prapa e , nisen gjithë bashkë :
Në këto shkrepa,në keto male
Ku thëllëzat,shkojnë nga-dale
Sheprjotet hedhin valle…
Ekzistojnë pengesa dhe halle që kënga polifonike zagorite i pjek dhe e çlodh shpirtin e njeriut . Ato ,kanë marrë pjesë gjerësisht në proçesin jetësor.Futet në to ndjenja dhe mendimi ashtu si e gjykon vetë njeriu i këtushëm:”Kush është si bari i Dhembelit ?
E shoqja e Male dylberit/” ..
Shpreh impulset e jetesese kënga,sjelljet njerëzore,tregojnë – Njeri. Dashuria për Njerinë,për Zagorien në kuptimin e krenarisë-SHQIPTAR! përbëjnë thelbin për të cilën mbulon kënga. Ato i kanë dhënë tonin madhor jetës në Zagori se,jeta nuk është një problem për tu zgjidhur por, një dhuratë për ta mbajtur gjallë, dhe kur “thyhesh po,s’përkulesh” përseri je në këmbë .
Japin imazhin e një repertori edhe pse shumë të vogël këngët zagorite por, për të mësuar që ti jepet vetës respekti i duhur se, ahere bëhesh qënia njerëzore më e lumtur ! Kujtimi jeton shumë e ndoshta përgjithmonë.
Eshtë i gjallë,zogu i shqiponjës, zagoriti,e do jetën ai, dhe jeta e do shumë atë. Edhe kur patriakalizmi ish në kulmin e tij në këngën e sheperjotit ndjehej realisht e kërkohej të ndikonin në proçesin e demokratizimit ”..Lëshon shënjë syri me çika
Folmë moj të rëntë pika”.. apo
“Dolle në udhë e më prite/
Diç më thë ,diç më porsite.”..
Ndikimin e tij,s’kërkon ta harrijë me lutje: “ta marrça” “t’u bëfsha” e me të tjera sentimente po, me tonin burreror :
”Pse s’me flet qënëz e qënit/
Se ngriva në gur të lëmit”. ..dhe më testamentin shpirtëror:
Mike moj ,në të kam mike
Kur te vdes të bëhesh qyqe
Dil më qa brigje më brigje
Herë me vaj e herë me ligje.
,shpreh karakterin,mendimin e tij ,forcon besnikërinë deri në limitin e vetmisë së dhimbeshme..
Më transparentja( në këngët e tyre): nuk sakrifikohet kurrë e vërteta . Sinqeriteti pasqyrohet në vargje deri edhe tek fëmija që e pyet: NGA JE ? _ Me zë të lartë e krenari përgjigjet : JAM ZAGORIT ! Sa ndezin ndonjë zjarr majë bregu (se ,në përrej bëjnë vetem frikacakët !..) heqin vallen rëndë-rëndë rreth tij dhe duke përplasur këmbët tere forcë mbi tokë ,ja thonë këngës:
“Ja vumë zjarrin qipisë
Jemi djemtë e Shqipërisë …”
..
.. ….Në ”MALE” – më jetikët,të paktën kështu thonë ,janë :“thëllëzat” dhe “shqiponjat –
Thëllëza ,zogë që pa të, malet s’kanë lezet e ,si ja thoshte dhe kenges Rako Ziso:
“Vajzë zagorite je !
“Shoqe per mbi vete s’kë
…………………………. “
(Tregojnë:”madhëri-e pyetën sulltanin-nga do te donit ta keshe nusen e princit?-Nga një vënd pas maleve të mallkuar(Zagorie) sepse,ato janë të egra e të bukura si sorkadhe.” )
KENGA NE TRAPEZE ZAGORITE…
Mbahet mënd dhe kujtohet ai zëri i bukur e i ëmbël si rrallë kush tjetër, i asaj gruaje të qetë e dinjitoze ,Zoica Haxhiut, kur ja tha këngës të trapeza e burrave në dasmen e Filip Lekës/aty nga fundi i viteve I929:
“ Hani e pini o shokë , bëni muhabete
Keshtu ka për të shkuar ,lulja e kësaj jete !
Luluja e kësaj jete kështu ka për të shkuar
Ca duke kënduar, ca duke vajtuar. Prej kohësh ka patur në këto anë një demokraci të habiteshme në to edhe kur patriakalizmi shtrihej në tërë deltën e gjërë të jetës ,me tërë atë fanatizëm të tij. Kurrë nuk futej mendimi dhe ndjenja në kallëpin e të tjerëve,se,në Zagorie ja thonë këngës ashtu si e mendojnë. Pra, asnjëherë sakrifikuar e vërteta për hir të oportunitetit dhe dobësisë,burri duke forcuar përgjegjësinë e tij,forcon atë te gruas ngjer në besnukërinë e vetmise së madhe.
Edhe më indiferentin bën për vehte kënga e gruas kur thirrej në tavolinë.
Një përfytyrim dinjitoz,me një ngarkesë emocionale në mënyrë të fuqishme shtoi dëshirën e tavolinës,(ku kishin zënë vënd fiset:Sulaj,Haritej,Calaj,Dilo,Dervishi,Puravelaj,Kondaj,Pina etj.,në atë ,”darkë më1935-së të pregatitur nga guxhinierë me ze:Pero e Dhimo Duli. …)që kërkoi një këngë nga Kleopatra Puraveli(Dilo) …“Zoterinj !-u përgjej virtuozja zagorite,sa serjoze dhe fisnike-Gëzimi i kësaj darke te madhe e mbulon mërzinë time, se,moj Kalopja me derte/Baba s’njohe Baba gjete/ ( tha për vjerrin ILIA DILO SHEPERIN ) dhe..filloi këngën ,që i buroi nga zëmra:
“ Lumja Unë për këtë darkë
Darkë e madhe,darkë e gjatë ..Dhe,pranë kësaj pamje aq të gëzueshme(sa u fol në atë kohe dhe në letra jashtë Shqipërie : buçiti e gjëmoi shtepia nga kënga labe … ngritur një pëllumb-simbol mbaresie çiftit - dalë nga ëmbëlsira e porsa prerë ,fluturoi rreth tavanit te asaj ode) ja një vendim,një vlerësim i situatës, me motiv :
Ndaj moj darkë ,do prish zinë
dhe, prekshëm bie theksi në këta vargje me dhimbje: ( për dy vëllezerit e saj që nuk lane shok )
Për ata trimat e mirë
Që mungojnë në tavolinë… Kuadrin e plotëson me një ton madhor burreresha zagorite : “Gëzo,moj Uço dhe tinë
Se i ke rritur jetimë….”
Pjesë të jetes këto në trapeza zagorite që ngjajnë si me një skenë ku vihen në lëvizje tërë emocionet e njerëzve ,që deshmojnë e kerkojnë virtytin .Shembull i nje jete inteligjente.Fjale te tilla janë sa fisnike për zagoriten, por njëherazi dhe edukuese se,u sherbejnë brezave.
Gjallëria e trapezave zagorite me ata burra që u kish lezet ,kënga e vallja ,fjala e muhabeti e jo rrallë-herë i bymyer me humor me prirjen e shquar të mësuesit Odise Ngjela,apo Come Thanasit që kish raste shakane e adresonte edhe te vet-vetja..Tabllo të tilla sillnin para syve: emocione, realitete ku s’mungonin kurrë mendimet,idetë .Kënga polifonia labe, aq e domosdoshme , sejcila me gradacionin e vet niset- ngrihet- zbret e behet medium i shprehjes së realitetit duke i shërbyer aktualitetit..Ja me ç’finese bën dhe prezantimin e krushqisë: “Zonja krushkë,moj kadënë
Sonte gjumi s’të ka zëne
Nga krushqia që ke bere..”
( Veno Stavri, Nderan,1946 në fejesën e vajzës Ollgës Dervishanje ,Hariklës)
Muze i vërtetë i punëve intelektuale,patriotike është Zagoria!Eshtë kjo atmosfere që ushqen dhe mban gjallë zhvillimin e ngjarjeve,vlerësimin e tyre dhe të njerëzve kënga,si ja thoshte Malja e ja kthente Koço Dilua ,apo Come Thanasi, kur ngrinin e pinin shendene e trimit Jani Dilo-s,e jepnin komunikatë burrerore :
:” Shumë djem muarr dyfeknë
Gjithë trima dhe levendë
Të dil sh q i p j a në skenë”…
Ja se si një zë, një këngë,një kushtrim që të ngreh lart drejt idealeve kombëtare , na thotë: shqiptar ngjitu pra lart tek ajo që nuk vdes kurrë ! SHQIPTARIZMI DRITE DHE FORCE PER DALLGET E JETES .
Vlerat e larta të tij,burim frymëzimi.
Vetëm populli mund të japi me një konçizitet të tillë kuadrin e udhëheqësit:
”.. O Mihal balli i karvanit
I shtive frikën sulltanit” Eleganca etike zagorite”ball karvani” shprehet për Mihal Hariton .Sjell frymën e historisë për burrin udhëheqës, në rrugën e karvanit për ndertimin e Shqipërisë.Fakt që e tregon dhe letra e ambasadorit englez aso kohe në turqi drejtuar Londrë:”Të përkrahet bashkimi i 4-tër vilajeteve,shqiptare…”..problem ngritur në parlamentin turk e,”i shtiu frikë sulltanit”Në kënga zagorite pra,regjistrohen ngjarjet,faktet, mision i saj ky, në kohra..
Laboratori i folklorit zagorit karakterizohej nga siguria e kurajua civile e zagoritit , që kanë patur kurdoherë dhe që pasqyrohet në atë që nuk jane drejtuar as tërhequr para askujt:
“Zoti….ç’të të thom
S’bëhet shqipja me lipom
As me lipom as me efendëm
Janë fjalë pa lazëm
Ne nuk jemi qe e buaj
Të flasim në gjuhë të huaj” Fjalë të zagoritit këto, -sa fisnike por,njëherazi dhe edukuse për brezin e ri-lartesim për NDERIN e MEMEDHEUT .
Shpresa për “nje shqiptar të lire ne nje SHQIPERI të lire “shpalosi idealin shpirtëror te sheperjotja Sava Xhamballo: që në atë trapezë –mes të deleguarve nga Tirana e kuqe i tha fjalët si të sajat, me mënçuri dhe dashuri për popullin : të sinqerta, të qarta, dhe asnjëherë me inat,asnjëherë me nerva, veç , gjithmonë mjet i së vërtetës :
E,… ja mori këngës shtruar , shtruar : ” Moj Rusi moj bollshevike
Gjithë botën na i prishe..”
Mes zërit të saj të qetë dhe kumbues u degjuan britma ..
_Mjaft moj Hallë SAVE se,na bëre gjëmën,na more ne qafë…,kush të ka mësuar ,_ një tjeter zë , djemt e DILO-s ?…Heshtje…
Mbas shikimit të saj njerëzor dëgjohet :
EH!... MORE DJEMA; psherëtimë e thellë RIGONI NUK BEHET KURRE LIS !
LISAT JANE GJETKE….Qëndrojne të fortë,të heshtur e krenare,me shtatin dhe kryet e tyre pranë qiellit të kaltërt…
Historia funksionon...Vepra folklorike tregon rrenjet e thella shpirterore te shqiptarizmës te sheperjotja qe,ka dhenë gjak te dy bijve te saj për Shqipërinë…e aq i egërsuar iu largua biri i saj, Pilua, që kuptoi sjelljen çnjerëzore të Mugoshes i pranishem aso kohe në Sheper .
KENGA, NJE ARTER KOMUNIKIMI…
Hap një arter komunikimi kënga me botën më të pasur –botën e të gjithëve.Ndriçon mëndjen,ndërgjegjen dhe zëmrën e njeriut. I jep kuptim jetës .Jeton me këngë e ç’do ditë e më tepër kupton njeriu se, i është një dhuratë qetësijë e lirijë..për të vendosur dashurinë për njeri-tjetrin në vepra. Shpreh realitetin duke sherbyer aktualitetit,vokacioni i këngës:
“ç’janë këto llafe që dalin nga fshati/
Të verteta s’janë vine që për së nalti..”......Vijnë nga ata që,kanë mësuar artin e shtypjes stalinjan e hitlerjan. Muza zagorite nuk di të zbrapset para asnjë problemi apo pasoje të ç’do përmase djallëzore e burracakërie çfaqur …deri dhe me çirrma e britma primitive. Nuk duron dot supremacinë e judëve të Tiranës së kuqe,mbi moralin se, duan të na skuqën si ruse,të na zverdhin si kinezë e të na nxijnë si shqiptarë ,! Jep sinjalin.-”vinë që për së larti”- me zgjuarësi e dipllomaci sheperjoti sugjeron :“hapni sytë”!.
Dhe jeta rrjedh… në tërë vazhdimësinë e saj ashtu si e do dhe e shpreh në të parin urim:” Sa gjallë e me nder” “Armiqtë kokë-poshtë” se, armiqtë e tij janë dhe armiqtë e Shqipërisë… Forcat dhe nervat e forta janë më të nevojshme se kurrë tani , për të dalë nga kjo kënetë,për të mos u gjendur tjetër mynxyrë si në atë linçim 100vjetorit të Stalinit…Fati i keq shkaterroi shumë jetë,i bëri viktimë të mirësisë së tyre. Ndaj tregoi: guxim, siguri shpirtërore ,cilësi karakteri - shkallë që të ngjitin në lartësinë e atdheut - duke ndjekur ngjer në fund idealin që i jep kuptim jetës së Njeriut(edhe pse në moshë të thyer Male Dilua ) nxjerrë në shesh- poshtersinë e besimtareve të kishës së kuqe..që sillnin në skenë babanë e mjerimit: vra,pre,shkatërro,çduk ç’do deshmimtar krimi sa,dhe po të kishin mundësi edhe bomba do ti hidhnin dhe qiellit për të vrare dhe ZOTIN! e,me që nuk e vranë dot-e mohuan.
Nacionalizmi ish tradhetuar por,kurrë vdekur.Me të drejtë poeti popullor dëshmon qëndrimin prometik: “Fjala juaj ninull djepi
Oshetimë oqeani
Bijt’e Dilo-s lavdi-plotë
S’u tundën nga ideali.. “ Para së gjithash admirohet vëndi,që i formoi këta njerëz,edukata që brumosi tek këta bij,të vinin në rrezik jetën për Demokracinë e vërtetë, vendosmëria,solidja,ai edukim, që nuk ka nevojë për fjalë se,sejcili gjen tek tjetri-gjithë vëllezërit,eKjo është dhe pjesë e qënësishme e një nga kryeveprat e ILIA DILO SHEPERIT
Gjithmonë ka lëftuar sheperjoti burrerërisht të jape gjykime duke luftuar për progresin e tij demokratik:”Na kerkon ushtar Enveri/…
Enver të kemi rixha
Mos na mba tre vjet e ca! .. Me shprehjen e rafinuar “Të kemi rixha,mos na mba tre vjet e ca/ tregonte memzi i duron zgjedhën. Në kërkim të një përgjigjeje eshte dhe kënga :
Mora pushken dolla malit
Të luftoja për Atdhe
Ku ta dinja unë i varfërii
Qe armiku ish me ne..(K. Spiri)
Flet diagrama shpirtërore zagorite . Kjo,s’është thjesht vlerësim por, dhe një qëndrim ndaj jetës!.Muza zagorite nuk zbrapset para asjnë problemi apo pasoje të ç’do përmase kur e verteta nuk është ajo që shfaqet e flitet .
… Nuk duron dot supremacinë e administrates së kuqe mbi moralin,e,për të dale nga kjo kënetë –përballet me realitetin më të errët : lane vëndin edhe pa një zog pule e rrahin gjoksin për harritje:
“Kapardisjet e të medhejve
Kush do që t’i marrë vesh
Janë e drejtë e fukarejve
Flakur e hedhur në shesh.(1956ADuka)
Në këtë rezonancë mjerimi edhe Dhëmbeli – mal me dhimbje! Pesha që mbahet është historia çnjerëzore ! Edhe më shume shton efektin kuptimor të këtyre vargjeve ,vlerë ka mbeshtetja emocionale e kenges sheperjote,shtyn dhe dëgjuesin të jetë dakord me to. Kurajohet shpresa…Oshetin Dhëmbeli : ..Gjat grabitjeve… nuk u kursye as edhe një gje! Dhe, padrejtësitë e mëdha nuk janë punë amatore..
Mes maleve jeton zagoriti , era duket si një fare çlirimi,e prej lartësive nuk i shpëton dot vështrimit kudo poshtë. .Derdhet pikëllim e të dridhet mishtë kur dëgjon në Sheperin e diturise ne ata burra që u kish lezet kënga e muhabeti ,dëgjon këngën e kurbetit kur isua pushon e zëri i Tefta e Leko Duda , aq i bukur,me kthesën melodioze të Come Stanes , mbledh gjithë mjerimin e botës se,”Zeri i Nenes del nga dheu/ O biro ku je?!”:
Zë NENE i kristaltë.! Një zë nëpër natë duket sikur vjen nga poshtë dheut e merr tingellim aktual..” O BIRO KU JE ?! Ngjan sikur mërdhi e të thotë :afroju prane.!Mbizotëron një pezmatim ..Kjo kostante zgjeron dimensionet e kënges ,trajton dukuri jetësore dëshpëruse,sa Nëna thërret të birin”Ku je ? ” që të mos nxjerr kokën hiçi se,plagët e hapura kane shpërthyer me tërë dhimbjen e tyre..
Opozitë kërkon zjarri i kënges A.Vasit me mesazhin qe jepte :
“More rrap te qofsha fale,more rrap!
Ku i ke burrat e pare ,more rrap!.. “ Burri kërkon burra. Kënga mban gjallë vlerësimin e ngjarjeve dhe të njerzve. Mosha e thyer i ish mirënjohës kësaj jete që i dha rastin të kuptonin :ç’jetonte njerëzimi !.. “..Me një mëndje,një karar
E mbajnë reaksionar…” tha poeti më 1960 për të persekutuarin Margarit Dilo,po shpirtërisht i lirë.
I presin kokën te pafajshmit ,posi ja shkurtojnë bishtin hardhuces ! Ç’do me thënë çmënduri k o m u n i s t e ! Ndaj përballë, sheperjoi plot optimizëm u vë Njeriun f i s n i k : “ SADO NDJEKUR E PERNDJEKUR
MIRE E DI ç’FITORE KAM
KUR TE NGRIHEM DO TE NJIHEM
QE JAM UNE AI , QE J A M “(I957Anastas Duka)
Jane me dhimbje këto vargje,po vlerë ka dhe mbeshtetja emoconale e kenges zagorite,ajo shton dhe më shume efektin kuptimor të vargjeve..Situata të tilla gjejnë ngushëllimin ose rri drejt ose vdis! Veç,kënga polifonie e tyre kurajòn shpresën .
Një reagim i llogjikshëm se, kush nuk ka nevoje për një helmetë të tillë?
E,kush nuk ka nevojë për një helmetë ,që të përballojë trazirat e luftës së klasave:hidherimet, krimet e kohes të stuhishme ? Aq më tepër shqiptari, e do, jetën ta jetojë ashtu si kishte për qëllim ta jetonte: saktësisht të njihte të vërtetën, ndaj dhe merr zëmër ! duke ja lëshuar vëndin fakteve. : “kur të ngrihem ,do të njihem/ Që jam Unë ai,që jam!
..Nje reagim i llogjikshëm që bazohet te vyrtytet shqiptare që përbën tmerr për kastën e kuqe ;përpara saj dy pengesa:Malet dhe burrat fisnikë zagoritë. I trëmbëte kjo trimëri,mercenaret e kuq se ,zagoriti burreri ka treguar në kohra,gjithmonë. …ndaj nuk i kursyen krimet…dhe në tranzicion.. “Ngrehu moj Kalope
bjeri atij varri
Malja mal me kengë
Po të pret te Mali” Te mali,-thotë poeti popullor-se, prej lartesise së tij, kërmat me gjak miu nuk i shpëtojnë dot veshtrimit ,kudo poshtë e ngado që të futen mijt’e sjollave,sadoqë ti ndihmojnë e ti mbulojë materjali i gropës së zezë ,duart,me gjak të pafajshëm s’i lajnë dot ...
“ Të vrareve zëri nuk u vritet/
Kur duket i shuar,ahere nis e ngrihet ..” ( Etien Dilo,”Një botë që lind e nuk lind dot”)
Dëgjonte njeriu me ritmin e ngadaltë ..me intonacionin valë-valë për krah largësisë së shqiptimit të pikëlluar , këngës që ja kthente aq bukur Milo Duda ”Qani male,qani gurë”
Qani për Qiro Papulë dhe përjetonte një tërësi tronditëse në keto male,për këta burra stralli. Pastaj vendsmerinë:
” Nuk e dha te shkretën vulë
Ikë këteja kamejkam/ “
dhe hapet si në një imazh Homerik burreria sheperjote:
”Nuk ta jap se behet nam/ …
Janë vargje që përcjellin historinë. Mali dhe guri shpërthejnë njerëzisht. Kënga sheperjote i bën më njerëzore se,
“ ky fshat ka zot/
I thonë popull sheperjot”/.. Isua që mbushte këngën (e Lush Mandilit),aprovim. Dhe e gjallëruar me gjestet burrerore si te tyret, e të thëna burrerisht me sigurinë e fuqine e shpirtit,kenga fluturon-bën dhe dëgjuesin të marre pjese në të.
.” Hapu moj zemër e shkretë
Nxirri jashtë derametë”.. se,jeta eshte provizore-e verteta e përjetëshme(thoshteQirjako Dilo) Nostalgjia, të shohë: burrat të besës,të drejtë ,të fortë,te bëjshëm, hijerëndë si rrapi. Ata ,që si bien gjoksit me grushta,as qahen e shkumëzojne prapa gardhit por,serjoze ,te mënçur,që e kanë për turp të mburren e të flasin për trimërinë e tyre(veç gratë flasin atje për to) se,trimërinë e kane në gjak sejcili dhe e tregon kur duhet .Burri i trimerisë së urtë.,më shumë se jeta i peshon nderi, e lëshon komunikatën:
“Dil pasha se jam për udhë,
dil pasha!
Një nga ne do rrojë më shumë,
dil pasha!... (Leko Duda)
Zogu i shqiponjes ,kerkon në duel një pasha turk…dhe e ka viziatuar hartën e aksionit…”Gjym” oshetin kënga .. dridhen xhamet e shtepise e jehojnë malet. Ndjehet dhe sot pulsi kohës në të cilën eshtë krijuar kënga,po ka dhe tingëllim aktual e të bën të kujtosh fjalet e RUSOIT : ”Ata ,që moralin e politikën e trajtojnë veçmas s’kuptojnë dot as njerën e as tjetrën.”
Eshtë klime që mban gjallë vlerën e ngjarjeve dhe të njerëzve. Vallja:..”O Para, më hëngërsh m…/
Kur bëre njeri harbunë”
(M. Harito-te Zhapa) Burri çmon virtytin ,jo pasurinë.Shton fondin e vlerave të modestise e burrërise shqiptare.. Zbulon shpirtin krenar e dëshirën për te vështruar gjithnjë lart Sa më lart atje, në Mal, aq më i madh bëhet horizonti! Eshtë dhe kjo arësyeja që këngët në Zagori, mbijnë e ngrihen si bari në radhojtë shkemborë te Biseit së, kërkon ajër të pastër:..
”Dhame Daci një fshatar
Merr inat e bëhet zjarr
Merr inat e bëhet bishë
Pse?! flitet gërqisht në kishë!…”
Ja thoshte këngës trimi PILO XHAMBALLO që shqiptarizmi-ideali i Tij,më kuptimplotë se, vetë jeta e njeriut ..Eshte vëndi ku lexohet zgjuaresia ,kurajua civile e trimëria e urtë.Motoja:
Më i miri ai ,që jep me shume kontribut për SHQIPERINE.
Të jesh ballë për ballë me këta njerëz- diçka e paharrueshme
Kështu na i lane të parët tanë këtë vënd,jo si një histori të vdekur,por si një trup të gjallë : me shpirtin,mendimin , gjëndjen e qëndresën si durimi i maleve të Dhembelit e Rapavicës ku na flasin: këtu ndjenja e bashkësisë është , të kesh nje VEND TENDIN !
Në se pyet një zagorit se,cili është vendi më i bukur,më i miri-do përgjigjet ZAGORIA ,ku Shqiponja eshtë monark natyral i qiellit,zagoriti zot i vendit !
Dhe,duhet ruajtur ky vend, kjo tokë Pa malet,brigjet e arat ne nuk jemi asgjë !Shumë mësojnë nga tradicionalja e jetës: Jeto KRENAR në këtë troje! Cajupi ,bir i këtij vatani,simbol i shquar i autoritetit letrar na thotë.
”Luftën që prish njerëzinë
Nuk do t’a doja kurrë
Po të më prekin pak kufinë
Do luftonja si BURRE.”. .
Dhe zagoriti ashtu si gjithë shqiptaret token-(dheun),e ka lidhur me dy emrat më të shtrënjte MEME(DHE) dhe AT(DHE) si rrallë kush tjetër popull në bote. Po ligji komunist i tokes ja mori tokën vendasit dhe ja dha grabitesit!! Atë tokë që “Nen HIJEN e ZAGORISE , JEMI DJEMT E SHQIPERISE .
Admiron njeriu tërë mrekullitë e kësaj krahinë …që duken se të premton parajsën...
.Dhe në se ndonjeherë ndjen shkretëti,a ka shok më të mirë se kënga që mund ta këndojë ?. Asgjë s’ja jep zagoritit një kënaqësi të tillë.Edhe vetem kur ja thoshtë me atë krenari ,Male Dilua që shkonte për Shulaz (i pushuar nga puna).. Ashtu si dikur me mikun e tij te ngushte Pilo Xhamballon,vinin nga Përmeti e gjemonte ,oshetinte Dhembeli nga kënga e tyre :
“… Hingellin hati me rafte
Vate Musa beu vate
E qan e motra në shkallë
Dil’ o Musa dhe një radhë..”
”… Halli behej më njerëzor……edhe atje në rrugë ku një mal takohet me tjetrin, të bën të duash e të adhurosh njerinë e këtyre aneve aq të ekuilibruar, të dhimbshur aq sa dhe kalit i bën zë “De vëllaçko “ –e bën vella të vogël e i jep kurajo të kapërceje rrezikun ndersa mushkes,që është me e sigurt në çapin e saj, me një zë më të ëmbël e të butë: “hop këndorez”.!...Nuk do ti bëje keq askujt. E zgjedh shoqërinë e miqësinë , ndryshe thonë” Po u fute në llucë me derrin- fiton derri .” Kurrë nuk i pëlqen të jetë e të sillet një njeri i pa shpirt si një kalkulim matematik.Puna është gjaku që ushqen jetën e këtyre njerëzve aq komunikues!
Futeshe në një dyqan të zagoritit nuk qe e mundur të dilje prej andej dhe kuletën mos ta bëje më të lehtë.. Natyrisht përsosja nuk ehziston në këtë botë;përpjekja për përsosje mjafton .
Gjithnjë modest i pëlqen të jetë.Gjykim i mënçur dhe i rëndesishëm ky,sepse vetëm ahere kur ne shqiptaret kalojmë “unin” tek “ne” behemi vërtet të medhej...Dashuria për natyren,shpesh e pranishme në trapezat e tyre,po dhe nga lisat e çarrokut për në Sheper,burrat apo te rijte vargje-vargje ktheheshin duke kënduar:”Kroji i fshatit tonë në zëmer të fshatit/Kyç në gjithë udhët si kyç i sahatit”/dhuratë më e bukuer s’kish si bëhej kurrë/si kroi dhe era tek ky vend me gurë/ ose në trapeza në dy grupe:
“O bilbil me kanë thënë
Që ti qënkërke i pa sy
( grupi i dytë:)
Lërë dëllënjat ,gushë-kuqet.
S’janë ato në rang me ty…
Kur nisin çelin burbuqet
Hajt t’ja marrim ne të dy ”..
Këngë e birbilit këngë e tyre.Këndo-thonë- sikur nuk të sheh njeri.Vinin ditet e shënuara: Pashket, 28 Nentori etj…ndjehej që,diçka largohej e diçka vinte. Diçkaje i vihej pikë e diçka e re fillonte.Harrohej ajo qe duhej të harrohej.zënka e mërira të pa kuptimta që”budallejtë i mbajnë mend.”Humbja më e madhe – të humbiste respektin ndaj ndaj vehtes.(N’atë shtëpi që oxhaku s’nxirrte tym,të nesërmen sa hapnin portën në mëngjes - gjëndeshin dhurata.. për t’a festuar edhe ata..Të ndihmosh të tjerët – punë , më tepër kënaqësi për zagoritin,që përbuz justifikimet si sëmundjen më të keqe.)
Natyra vishte rrobat e saj,njeriu të tijat .Diku një muhabet. Diku gjym kënga.Në çarrok ku lisat maten me lisa,zëra burrërorë derdheshin. Burrat t’ ardhur për festa,studentë që vinin në pushime i shoqëronte kënga.Pleqtë ne sofàt të portave,vajzat në krua,grate qe vareshin nga Dhembeli me mushka ngarkuar me bar,i bashkonte kënga..
Fiton këtu entusiazmin që të bën t’a shohesh botën më të madhe. . “Të kaluarën e vështron –ashtu si thotë JANI DILO- (Ai që dinte te luftonte aq burrerisht po,dhe të falte)“jo për të marrë hak po për të përmirësuar punën në të ardhmen” Aq e ngrohtë zëmra zagorite sa,edhe Dielli i korrikut …E.. si të mos ndjehesh dyfish krenar që je Njeri dhe je SHQIPTAR!?Amanet lë, Themistokli Dilo,Pano Pina etj.”Varrin ta kem në Sheper, kur të hapen rruget”..
. Kjo më duket se është përshtypja më jetësore që nuk shlyhet kurrë!
Pak të huaj ,kanë patur privilegjin të kenë vizituar ndonjëherë këtë madheshti që,më madhorja-bukuria e shpirtit! Dhe ç’ka jeton në botën e shpirtit kurre nuk humbet. Eshtë forcë lëvizëse e karakterit- energia shpirtërore në vendin ku NJERIU BASHKOHET ME MALET. Eshtë vëndi i burrave të kombit: JANI DILO ,PETRO HARITO, CAJUPI,ILIA DILO SHEPERI, MIHAL HARITO,ARISTIDH RUCI,SPIRO ZHEJI ,KOSTIKA ,JORGJI CAKO , PANO E PILO XHAMBALLO THEMO VASI etj.etj.që u dhanë me mish e me shpirt për një qëllim të madh e nuk ju trëmbën vdekjes.
Vështruan rrugën e përjetësisë.
Pushuan së deshiruari gëzimet e jetës.Fituan ndaj vehtes,para se të fitonin ndaj armikut . Mësimi që na lanë ,të duash Atdheun kerkon sakrifica ,ashtu si të gjitha qëllimet e mëdha,për të cilat ia vlen vertet të jetosh .
Edhe pse vuajtjen ka pasuri , në çastet më te veshtira , zagoritin e shikon me atë -v eshjen më të të bukr - buzëqeshjen fisnike burrerore ! me aq vet-përmbajtje , guxim dhe hapësirë,me atë shtat të drejtë nga burreria dhe dinjteti,. qe të bën të kujtosh fjalët e mëçurise popullore :
”PAS DITES ME SHI , VJEN DITA ME DIELL”.
Ksenofon M. Dilo
Komente nga lexuesit
Koment nga GUEST më 2010-05-05 23:31:50 Shkrim me vlera te medha per historine e Zagorise qe ka nxjerre njerez te shquar. Falnderojme Z. Ksenofon qe e ka shkruar mjeshterisht e plot ndjenja e dashuri dhe Gazeten e nderuar "BALLI KOMBIT"!
Koment nga GUEST më 2010-05-05 23:32:50 Nje veshtrim i mençurse popullore qe vjen nga e kaluara ne ditet e sotme ku ,fiton entusiazem , qe ta shohish boten me te madhe.Falnderoj autorin dhe stafin e gazetes. Niko
Koment nga GUEST më 2010-05-05 23:33:26 Nje artikull me vlera te larta folklorike,historike,patriotike,i shkruar me nje stil te perkryer letrar.Ksenofon M.Dilo,kjo enciklopedi e pasur e historise,traditave dhe virtyteve shqiptare pasuron fondin e arshives kombetare me dokumenta me shume vlere.Shkrimet e tia thyejne rekorde nga numuri i lexuesve per korektesine e ngjarjeve qe pershkruan,larmine e temavedhe mbi te gjitha humanizmin dhe drejtesine pa kompromis.
Koment nga GUEST më 2012-06-05 15:03:39 Shume bukur ! Fakti dhe arti ne harmoni me njeri-tjetrin ne kete perfytyrim te gjere te nje dashurie te madhe,reale.Nje kenge qe te çlodh nga hallet e jetes kjo kenge e shtruar po madheshtore ku ndihet pershperima e vajzes se re sheperjote e gjithe kjo mes permes fshatit kur dhe kalon karvani i dasmoreve e fshati zien nga kenga, ku ka vetem nje portret te padiskutushem demokratik e femra sheperjote gjithnje fat ka ne jete e ne kenge ku kendohet aq gezushem "njohja nga rrenja..." ne kete mjedis kaq te gezushem pèr ta pare vajzen sheperjote ZONJE te vertete qe hijen e Dhembelit ,rapavices etere ketyre maleve e tonit madhor ne jete,e ruajne me vehte kudo qe u shkel kemba edhe ne mergimin e larget.